Gram Naturhistorisk Museum
I forhold til teksten mener jeg selv, af egen erfaring, at hvis man skal finde forskellen på hvordan børn opfatter læringen uden for skolen, i forhold til når de er på skolen, så kommer det hele an på flere faktorer;
1. Hvilke voksne der er med på turen, hvilket jeg i mine praktikker lagde mærke til i form af, at når der skulle en mand med på udflugter og ture, gik det mere op i leg, end det gjorde det læringsmæssige arbejde. De kvindelige pædagoger var lidt mere fokuserede på den boglige læring, dog skal dette forstås på den måde, at de kvindelige pædagoger også sagtens kunne lege og være vilde med børnene på turen.
2. Hvilken dagsorden man ligger for dagen, hvilket af erfaring spiller en stor rolle. De børn jeg har haft arbejdet med, har godt vidst når de skulle på udflugt, hvorefter de har spurgt hvordan og hvorledes angående hvad der skal ske på dagen, og der mener jeg det er vigtigt allerede med det samme at forklare børnene at man, eksempelvis, skal på juletur til kirken, eller på museum, så de skal gerne være stille og prøve at lytte efter hvad præsten, guiden m.m. har at fortælle.
3. Hvor man skal hen med den børnegruppe man har med at gøre. Dette er også en meget vigtig faktor omkring, hvorvidt børnene vælger at lære eller blot at tage med og lege. Der er selvfølgelig stor læring mere eller mindre ligemeget hvor man tager hen, om dette så er motorisk og kropslig læring eller den mere boglige læring er i og for sig lige vigtige, der er dog en tid og et sted til de forskellige ting hver især.
Min studiegruppe, bestående af Tor, Sophie, Asbjørn (som dog ikke kunne være med på dagen) og mig selv, tog torsdag den 8. august en køretur til Gram, hvor vi havde besluttet os for at tage på det Naturhistoriske Museum.
Vi kørte afsted omkring klokken 11:00, og var deroppe ved 12:00-tiden.
Man bliver mødt af et lidt sølle syn ved første øjekast, da selve museet er meget småt, men når man kommer ind i receptionen bliver man mødt af masser af god info, omkring hele konceptet.
Man bliver med det samme mødt af denne Velociraptor-skulptur, hvilket kan gøre børn og andre borgergrupper meget interesserede i hvad det er de skal til at opleve. Dog havde man ønsket der var lidt flere af disse, taget i betragtning af, at det var et naturhistorisk museum, og de kun havde den ene skulptur. Planen var at vi ville have snakket med en forvalter/museumspædagog derude angående museets retningslinjer samt læremål, problemet var dog, at han var på ferie.Vi blev fortalt at der på museets grund var en lergrav, hvor man kunne gå ned og finde fossiler og andet hvilket vi valgte at gøre til at starte med. På turen ned mod lergraven gik man på en sti kaldet "evolutionsstien", hvor der var opstillet forskellige informationstavler, hvor man blev fortalt om hvordan landet så ud lige præcis hvor man stod, for helt tilbage til for 100 millioner år siden.
Det var spændende at se hvordan vores land, og planeten har skiftet sig i forhold til for 100 millioner år siden, og så frem til dagen i dag, hvordan Danmark dengang lå under flere hundrede meter hav.
Når man kom ud til selve lergraven fandt man et
kæmpestort åbent område, med en kæmpe grav af ler, hvor man kunne låne en spade
og en fladhovedet skruetrækker og så gå på opdagelse, hvilket en del børn
allerede var da vi var kommet derud. Ude ved lergraven var også en mand der
hjalp børnene med at forstå hvad de lavede, og hvad de fandt i jorden.
Her var også informationstavler, placeret under et shelter, hvor børnegruppen senere spiste deres madpakker, og blev fortalt om de ting der stod på tavlerne.
Efter at være blevet sølet til i en blanding af skybrud og ler, valgte vi at gå tilbage til museet, for derefter at tage ind og kigge på udstillingerne, hvor hvad jeg personligt fandt yderst interessant var deres samling af kranier. Denne formåede at forbavse og interessere mig til det yderste, da der også var virkelig god information om disse kranier.
Her var også informationstavler, placeret under et shelter, hvor børnegruppen senere spiste deres madpakker, og blev fortalt om de ting der stod på tavlerne.
Efter at være blevet sølet til i en blanding af skybrud og ler, valgte vi at gå tilbage til museet, for derefter at tage ind og kigge på udstillingerne, hvor hvad jeg personligt fandt yderst interessant var deres samling af kranier. Denne formåede at forbavse og interessere mig til det yderste, da der også var virkelig god information om disse kranier.
Hej med jer, det lyder som I har haft en spændende tur til Gram Museum og Lergrav på trods af skybrud. Det er fint at I reflekterer over egne pædagogiske erfaringer med ekskursioner. Disse kunne man med fordel kunne koble til nogle af de overvejelser der ligger i de foreslåede litteratur: Hyllested, Trine; Dafolo 2009 der ligger på Itslearning. Overvej også gerne hvilket udbytte I tænker at jeres målgruppe kunne få ud af en tur til Lergraven. vh Ida og Ib
SvarSletHej Alexander, håber du har haft en god sommerferie. Er dyreholdsopgave A og B på trapperne? vh Ida og Ib
SvarSlet