onsdag den 28. august 2019

Dyreholdsopgave - B

Dyreholdsopgave - B
Sæt dig ind i dyrenes behov og adfærd: Føde (hvad, hvordan, hvor ofte). Rede- / skjulemuligheder, klima, sociale muligheder (flokdyr?), dag- eller nataktive? formering / årscyklus, rengøring osv. osv.

Føde: En regnorm er heldigvis ikke særlig kræsen når det kommer til føden, så længe den har mulighed for at få biologiske plantematerialer, såsom visne blade, døde planter og dyredele, samt jord, er den tilfreds. (https://www.skoven-i-skolen.dk/content/regnorm-1#jorden)

Rede-/skjulemuligheder: Regnormen bryder sig ikke om sol, eftersom den tørrer ud af denne, derfor lever den det meste af tiden under jorden i sine lange gange.
De kan godt tåle vand, hvilket er grunden til at man nogle gange ser dem over jorden når det regner. De er også ofte ude om natten for at finde føde. Om vinteren går regnormen i hi, hvilket den gør ved at slime sig selv ind i form for puppe under jorden. (https://www.skoven-i-skolen.dk/content/regnorm-1#levested)

Formering: Alle regnorme er hermafroditter, de har altså alle sammen både mandlige og kvindelige kønsorganer. De starter ud med begge at være hanner, hvor de så lægger sig tæt op ad hinanden og "udveklser" sædpakker, for så at kravle væk fra hinanden igen. De transformerer sig med tiden til hunner, hvor de så bliver befrugtet. (https://www.skoven-i-skolen.dk/content/regnorm-1#unger)


7. Akvariets, terrariets eller burets indretning. Lav en beskrivelse og en tegning / skitse som både indtænker dyrenes behov og brugernes oplevelses- og læringsmuligheder. 

- Mit terrarie er et smalt terrarie med plexiglas-sider, hvilket gør det let for målgruppen at se ormene i deres gange, hvor de vrider sig rundt. Dette gør det lettere end, hvis det havde været et almindeligt terrarie, hvor ormene ville kunne grave sig ned inde i midten af det hele, og man havde derfor ikke kunne se ormene i deres gange.



8. Kredsløb: Tegn kredsløbet i dit dyrehold (økosystem)


- Man har, i forhold til regnormene, det kredsløb, at nedbrydningen af bladene og det andet foder de får sker mere eller mindre konstant, men vi har i studiegruppen også aftalt at vi hjælper hinanden. Som fortalt i opgave A, holder Sophie en sumpskildpadde, og vi har så i studiegruppen tænkt os at give denne sumpskildpadde regnorme, så på en måde kan man sige, at fødekæden er økosystemet i denne dyreholdsopgave.

 

Jeg valgte at indfange mine regnorme om natten, for vi har utroligt mange af dem ude i vores have, når det er mørkt og fugtigt. Dem vi har skynder sig ned under jorden så snart lyset rammer dem, eller man kommer for tæt på, så det blev pludselig en længere affære, hvor jeg næsten måtte smide mig efter dem, da de var meget hurtige til at komme under jorden igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar