10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer).
- Det første jeg ville gøre i forhold til mit dyreholdsopgave-aktivitet, ville være at sætte mig hen og udfylde "De 10 H'er":
- Hvad skal jeg lave (indhold)?
- Hvordan skal jeg lave det (metode)?
- Hvorfor skal jeg lave det (mening)?
- Hvor skal jeg lave det (placering)?
- Hvornår skal jeg lave det (tidspunkt)?
- Hvor længe skal jeg lave det (tidshorisont)?
- Hvor meget skal jeg lave (mængde)?
- Hvem skal jeg lave det med (personer)?
- Hvad skal jeg bagefter (næste)?
- Hvad skal jeg med det jeg gør (målet)?(Jenny
Bohr, Inklusion – fællesskabets pædagogik, Pædagogik: introduktion til
pædagogens grundfaglighed, 2016)
Denne tabel er umådeligt god i forhold til tilrettelæggelsen af æstetiske pædagogiske aktiviteter, og er som udgangspunkt mit go-to når jeg skal gøre netop dette.
Jeg ville tage en gruppe børn med ud i skoven, til en eng, eller måske sågar blot ud på legepladsen, vi ville medbringe nogle skovle og spande.
Vi ville derefter "gå på jagt" efter regnormene.
Ormene ville blive smidt i et smalt plexiglas terrarie, sammen med en noget jord, og lidt føde på toppen og under jorden. Vi ville en gang om dagen så sætte os hen til førnævnte terrarie og snakke om, hvordan og hvorledes vi kan se om ormene har det godt, samt kigge på deres tunneller. Der ville dagligt blive lagt nyt mad ned til ormene selvfølgelig.
Denne ville blive samlet af børnene.
Denne tabel er umådeligt god i forhold til tilrettelæggelsen af æstetiske pædagogiske aktiviteter, og er som udgangspunkt mit go-to når jeg skal gøre netop dette.
Jeg ville tage en gruppe børn med ud i skoven, til en eng, eller måske sågar blot ud på legepladsen, vi ville medbringe nogle skovle og spande.
Vi ville derefter "gå på jagt" efter regnormene.
Ormene ville blive smidt i et smalt plexiglas terrarie, sammen med en noget jord, og lidt føde på toppen og under jorden. Vi ville en gang om dagen så sætte os hen til førnævnte terrarie og snakke om, hvordan og hvorledes vi kan se om ormene har det godt, samt kigge på deres tunneller. Der ville dagligt blive lagt nyt mad ned til ormene selvfølgelig.
Denne ville blive samlet af børnene.
11. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)
- Pædagogens rolle i forhold til aktiviteten er selvfølgelig at sørge for at alle materialer bliver ordentligt uddelt og at alle får lov at være en del af aktiviteten. Pædagogen kunne eventuelt tage den gruppe børn der er med i aktiviteten, med ud og handle ting ind til terrariet, samt jagten efter orme, hvis ikke dette er i institutionen allerede.
Af egen erfaring, er det også pædagogens job at huske børnene på, at der er en længerevarende aktivitet i gang, da jeg har erfaret, at nogle børn kan glemme at de har med levende dyr at gøre. Når aktiviteten engang har nået sin ende, er det pædagogens ansvar at samle de børn der har været en del af aktiviteten, og tage dem, og terrariet med ud i skoven, engen, eller hvor man nu har fundet ormene, og få dem lagt tilbage i jorden, så de atter kan leve videre, eller i det tilfælde at de er døde, nedbrydes og blive en del af jorden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar