onsdag den 28. august 2019

Dyreholdsopgave - E

Dyreholdsopgave - E15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?

- Jeg har selv fået en meget større viden om orme ihvertfald, og ikke mindst regnorme!
Jeg har fået større erfaring i forhold til at passe dyr, ikke at jeg havde problemer med dette førhen, og ikke fordi regnorme er det sværeste dyr at holde styr på, dog mener jeg stadig det er vigtigt at give de små dyr vi ikke anerkender som værende vigtige på daglig basis opmærksomhed.  


16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?

- Ville det gå lige så godt, hvis man valgte at holde andre slags orme?
- Havde ormene det mon lige så godt i terrariet, som de ville have haft ude i det fri? Måske endda bedre?
- Foretrækker ormene den foder de fik (blade, grøntsager, frugt og lidt pålæg), eller foretrækker de selv at kravle ud og finde deres føde?
- Hvor mange orme er det muligt at have i samme terrarie?

17. Hvilke perspektiver tænker du dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?

- Jeg tænker dyreholdet har de perspektiver, at det giver en muligheden for at lære at passe på dyr, om dette så er i store eller små omfange, så er det med til at lære en at begå sig og opføre sig ansvarligt overfor dyrene. Jeg mener, at det hjælper borgere med at lære at begå sig socialt da, eftersom de lærer at opføre sig respektabelt og ordentligt overfor dyrene, så tager man de ting med over til sin væremåde overfor mennesker. Jeg mener helt sikkert, at dyreholdet kunne hjælpe mange børn og unge med socialiseringskomplikationer, men at komme ud af sin skal, og få dannet sig selv socialt. Dét at nogle børn kan have et fælles tredje i den her ormefarm, kan sørge for at der bliver dannet venskaber for livet.

18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?

- Det har helt sikkert givet anledning til at prøve meget mere lignende, bare med andre dyr, eksempelvis nogle større og lidt "sværere" dyr.
Man kunne eventuelt, i en børnehave, lave aktiviteten en gang i hver årstid, dog ville man skulle finde andre dyr om vinteren, da ormen er gået i hi på dette tidspunkt.

Man kunne sagtens lave et større projekt også, med mulighed for en temadag, hvor man kunne invitere familie ud i børnehaven og lave aktiviteter eller boder, hvor børnene kunne, med hjælp fra pædagoger, kunne lære alle de andre om insekterne omkring os.



De kære regnorme blev en sen aften efterladt i vores, efter lynnedslaget, nybyggede blomsterbed, hvor de kan få lov til enten at blive og leve godt af de planter og grøntsager der kommer, eller grave sig til bunds, og så videre ned i jorden under blomsterbedet.

Jeg erfarede under opgaven, at det ikke var helt ligetil, at få lavet en sådan farm jeg havde regnet med, i forhold til "det smalle terrarie" jeg havde tænkt mig, jeg valgte derfor at gøre som mine studiekammerater; et gammel rødkålsglas, huller i låget, og så ellers give dem nogle forskellige lag, med henholdsvis jord, sand og kompost.

1 kommentar:

  1. Hejsa - her kommer vores feedback på din opgave E. Fint at A-D også er kommet på bloggen (kig gerne på A og C igen, det er svært at læse hvid tekst på hvid baggrund!).
    Relevnte refleksioner - brug gerne grundbogen eller 'Er dyr til børn? Er børn til dyr' til at underbygge. Du mangler fotos der dokumenterer dit dyrehold - det er et krav at alle studerende etablerer et dyrehold ( http://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2019/05/dyreholdsopgave-net.html) således at alle får konkrete erfaringer.
    Vh Ib og Ida

    SvarSlet